Ara anem a centrar-nos a "la desconeguda". Lo bo era que es veia completa i molt antiga. Lo dolent: el seu estat....
Estat inicial
Rodes de 700, de les estretes tipus 1/2 carrera d'Orbea. Frens de ferradura. Cap calca identificativa. Seient Orbea. "Portabocadillos" Orbea Patente 136996: Gràcies a Marcel·lí Orà i als membres de Bellabicicleta i Reciclone per les seues aportacions...i paciència!
Orbea Patent 13996
Restes de filetejat roig, blanc i alguns detalls en blau (tipus Orbea-Stark)
Als bujes n'hi ha un foradet per afegir greix i un anellet per mantindre-ho net.
Peculiars ràcords.
En este punt, es comença a desmuntar (per parts i de forma ordenada), per anar netejant i tractant el metall.
Per netejar el metall, he utilitzat l'electròlisi...llegint per ací i allà vaig vore-ho molt interessant. Vaig tindre tants bons resultats que vaig fer este dibuixet explicatiu per compartir-lo als fòrums de restauradors bicicleters
Després, amb raspalls de metall, paper d'escat, llana d'acer i altres abrasius vaig anar complentant la neteja de les peces. Després, per protegir-les de l'òxid, laca per metalls. Per acabar, puliment i a brillar!!
Tots els elements de l'eix del pedalier són Orbea
"Portabocadillos" Orbea o "portagiornale" a Itàlia. El plat i la biela,sense cap marca comercial.
Pedal dret Orbea, pedal esquerre Notario (sense netejar encara).
Supose que l'original és l'Orbea, ja que sembla més antic.
Els frens (me varen dir que pareixien "Galgo" o "Goya"), les palometes...porta pastilles de fre...i diversa tornilleria, amb molts componets de llautó. Les pestanyetes dels porta pastilles de fre es veu que es feien servir per col·locar uns molls i acabar d'ajustar el mecanisme del fre davanter.
A la dreta, una caixeta amb tot ben ordenadet. S'ha pogut reutilitzar la tornilleria original al 95% !!
Un dels primers problemes grossos fou treure la tija del seient...Es veu que tenia certa folgança i se li havia afegit una xapeta metàlica molt fina. Açò feia impossible treure-la, de fet, pareixia que ja s'havia intentat i estava un poc forçada. Després de forçar-la jo més...vaig haver de passar a accions més contundents...
Vaig soldar una barra en "L" a la tija...
Vaig fixar l'altre extrem de l'"L" al banc i vaig poder girar fácilment el quadre....després vaig tallar la "L"...i a córrer!
El portaequipatges està patentat per partida doble! El catadiòptric és preciós, i la cadena....La vaig netejat amb electròlisi també, amb un resultat molt bo! Vaig aprofitar una baula trencada per obrir-la, i després la vaig substituir per una de ràpida.
Pel cuir del seient he posat "Nivea Crème" i greix de cavall i he canviat els reblons.
Al començar amb el quadre, esperava trobar alguna resta de calca o número de sèrie que poguera ajudar a identificar la bici, perquè, encara que els components són Orbea, a les, Dal, Mentor o Stark (i altres que em deixe segur) també ho poden ser. A més, en una bicicleta tan antiga és més que probable que molts hagen sigut substituits, i no sempre per la marca original.
Detall de la direcció i dels ràcords de la pipa. S'hi veuen els forats on estaria la xapeta de la marca, o taller que va muntar la bici...5 cm exactes de distància!
Al començar amb el manillar i anar netejant les parts de soldadura de bronze, sense marques ni números de sèrie, vaig començar a plantejar-me que potser fóra un quadre artesà. Per la web he vist alguna bicicleta semblant amb el quadre artesà soldat per Prieto (l'avi d'uns dels actuals amos de Bicicletas Abad, i que també muntà la seua tenda de bicis: Bicicletas Prieto, que encara hui ven quasi tot d'Orbea).
A la forquilla de la direcció també s'aprecien les restes. Al ser conscient de l'antiguitat de la bicicleta (no la he pogut datar amb massa exactitud, però estarà per la fí dels 40 o principis dels 50) vaig decidir fer una restauració molt estricta i conservadora en quant a la pintura: sanejar el ferro intentant no perdre la pintura original i lacar el que quedara.
Mentrestant, tenia altre problema: la roda de darrere tenia la llanda trencada
A les fotos s'aprecia molt bé on n'hi ha restes de pintura original, i potser una de les errades de la restauració: les pastilles de fré....
Em calia una arandela i vaig trobar al taller un xavo amb el forat ja fet, a més...al ser del 45 no se n'aniria molt de la edat de la bici. A la dreta es veu perfectament el "alemite" el xicotet vis que serveix per posar greix al pedalier. A la Bicicleteria (al costat de casa!) Vaig trobar la llanda i el freewheel, i a Bicicletas Rafael Abad (la tenda de bicicletes més antiga d'Espanya) la resta: cables de fré, fundes....i potser l'altra errada: les cobertes. crec que hauria d'haver intentat trobar unes d'antigues.
A falta d'acabar d'ajustar els frens, manetes i els "guardabarros", este és l'aspecte que ofereix. És una bici gran, robusta, molt potent. Supose que seria una "bici de camp" a l'haver estat utilitzada a Alboraia, potser per anar del poble a llaurar.
A l'última visita a Rafael Abad, li vaig explicar com era la bici, els components que tenia, i la (encara que difícil però emocionant) possibilitat que fóra un quadre de Prieto....Ell me comentà que en acabar la Guerra Civil, el seu avi era un dels pocs que sabia soldar amb bronze per ací. Soldava quadres per Orbea tan bé que se'l volien emportar a Eibar, però sempre s'hi va negar i es quedà a València. És provable que els primers quadres no tingueren número de sèrie. També em va dir que portara la bici i que (sa tia?) ens podria ajudar a datar-la, i potser, intentar esbrinar quina bici és.
Doncs eixa és la seua propera parada: Bicicletas Abad.
Primer passeig
A la tweed ride de València, 8 de novembre de 2015
A la tweed ride de 2016 (6 de novembre)
Una restauració molt respectuosa amb un resultat espectacular. Per cert, com vares treure l'òxid del quadre? amb WD40 i llana d'acer?
ResponEliminaHola Joan! Gràcies!
EliminaVaig netejar amb WD40 i un raspall metàlic no massa dur per no perdre pintura original. Vàries passades i algun tractament amb el "eliminador de óxido" de la casa Titan
Gràcies Jordi, ho provaré amb unes bicicletes antigues molt oxidades. Supós que l'acabat es de vernís transparent.
EliminaSalut